30. elokuuta 2012

How to?

Multa pyydettiin tällästä vähänkun "tutoriaalia" että miten otan mun kuvat. No, aattelin eka että teen siitä videon, mutta aika oli tänään rajallista enkä ollu suunitellu koko juttua pätkääkään ni lopulta päädyin nyt tähän kirjottelemiseen. Lupaan vielä joskus tehä siitä semmosen Digitalrev-tyylisen videon teille kunhan ehdin. 


 Mulla on putkina Canon 17-55 IS USM 2.8 ja Canon 50mm 1.4 USM. Runkona mulla on tällä hetkellä Canon 600D (T3i). Kaikenmaailman yleiskuvaukseen mä käytän tota mun zoomia ja sitten kaikenlaisii ihmiskuviin ja semmosii "taiteellisempiin" käytän tota kiinteetä. 



Oon ihan rakastunut tohon mun 50mm, koska sillä saan aikaan nää tälläset tosi sumeet taustat missä on tollasia "bokeh"palloja mitkä on tosi söpöjä :) kuten tossa yllä ja alla näkyy, niin kaikki muu paitsi se mihi ollaa tarkennettu ni menee tollaseks mössöks.


Joten, nyt alkaa se varsinanen oppitunti, jossa kerron miten kuvaan. 

1. Käytän Av (Nikonin A) tai M-kuvaustilaa
2. Mun kohteesta riippuvaisena valitsen aukon ja ISOn (ja manuaalissa suljinajan). Jos mä kuvaan ihmistä, niin mun aukko on isoimmillaan eli siinä jossain 1.4-2.8. Jos kuvaan jonkunlaista arkkitehtuuria tai maisemaa tai asetelmaa yms, niin mun aukkona on joku 8 ylöspäin.
3. Koska mun kiintee ei aina suostu tarkentamaan oikein ni laitan mun kameran Liveview-tilaan, eli se kuva näkyy siinä näytöllä ja jos se tarkentaa huonosti ni saan tarvittaessa säädettyä sen hyväks sen tarkennuksen. Jos tarkennan ihan normaalisiti nii mulla on keskimmäinen tarkennuspiste valittuna ja sitte tarkennan silmiin/siihen kohtaan kohdetta jonka haluun tarkaks.
4. Nappaan mun kuvan ja katon millanen siitä tuli, tarvittaessa muutan valotusta.
5. Mä kuvaan yleisimmin RAW-muodossa mun kuvat, siirrän ne sen takia eka koneelle Lightroomiin, jonka jälkee käsittelen niitä Photoshopissa jos on tarvis.





Tähän tuli hitosti tekstiä jota kukaan ei jaksa varmaan lukea, mutta toivotaan että tää auttaa sitä kysyjää ja saa sen valokuvauksen jonkilaisille raiteille ! :) 

Pikakertauksena henkilökuvat: Av tai M. Suuuuuri aukko (2.8 alaspäin about on sopiva).RAW. Tarkennus silmiin/kohtaan jonka haluat tarkaksi. Photoshop. 

That's it ! Jos jotain epäselvää on tai kysyttävää ni pistäkää toho kommenttiboksii sitten, mä lähen nukkumaa.


8 kommenttia:

  1. Kiitti paljon tästä :) !

    VastaaPoista
  2. Toi 50mm 1.4 ois aika kiva, mut 1.2 ois kyl aika maukas kans :D:D joo en tiiä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. onha tuo :) mut jos varaa on nii osta ihmees 1.2 seon kermaa <3

      Poista
    2. joo ei oo varaa mut ois aika luksust! ei varaa toho 1.4:seekaa nyt :D

      Poista
    3. just :D seois jo kyl aika luksus... no keräät rahaa :) et tuu katumaa

      Poista
  3. dääm oon kateelline tosta 1.4:sta, mulla on vaa 1,8... bokehpallerot on rakkautta <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. no voi älä oo :) nyt sun pitää investoida seuraavaks tohon 1.4 ;) mut oon miettiny et mikä putki sul on :D

      Poista